شباهت دو فتنه ی مخملی

یانکوویچ خوشحال از پیروزی


در انتخابات نوامبر 2004 اوکراین، ویکتور یانکوویچ کاندیدای حزب مناطق اوکراین با اختلافی اندک توانست رقیبود ویکتور یوشنکو را شکست دهد و به کرسی ریاست جمهوری اوکراین تکیه بزند. پیروزی یانکوویچ طرفدار روسیه، جنجال رسانه ای غرب را در پی داشت که وی را متهم به تقلب در آرای انتخاباتی کرده و خواستار ابطال نتایج این انتخابات شدند.


مردم به خیابانها ریخته اند




پس از اعلام پیروزی یانکوویچ، مردم اوکراین با آویختن نوارهای نارنجی رنگ از در و دیوار و درخت، خود را آماده تغییر حکومت کردند. یت زیادی از طرفداران یوشنکو که به نتایج اتخابات معترض بودند به خیابانها ریخته و خواستار ابطال نتایج این انتخابات شدند.

برگزاری تظاهرات گسترده و پیگیر طرفداران ویکتور یوشچنکو، موسوم به انقلاب نارنجی، و سرانجام تصمیم دادگاه عالی اوکراین به ابطال نتایج اولیه و پس از هفته ها بحران سیاسی، به اعلام پیروزی یوشچنکو منجر شد.


یوشنکو رهبر انقلابیون نارنجی



ویکتور یوشنکو نامزد انتخابات ریاست جمهوری که پیش از آن سابقه ریاست بانک مرکزی اوکراین را در سوابق خود داشت، رهبری مخالفان انتخابات اوکراین را برعهده داشت. شال گردن نارنجی او، نماد انقلاب مسالمت آمیز هوادارن یوشنکو و تغییر ساختار سیاسی اوکراین شد.



تیموشنکو؛ سیندرلای انقلاب نارنجی



یوشنکو در مسیر پیروزی در صحنه سیاسی اوکراین حهمواره از حمایت زنی متنفذ به نام یولیا تیموشنکو برخوردار بود. زنی ثروتمند که گرایشات غربی اش باعث شد، طرف یوشنکو را بگیرد. هرچند این ائتلاف در کمتار از دوسال فروپاشید.



در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۵ پارلمان اکراین با اکثریت قاطع با پیشنهاد رییس جمهور یوشچنکو برای نخست وزیری تیموشنکو موافقت کرد. عضویت در اتحادیه اروپا، پیمان ناتو، و نزدیک ساختن اکراین به غرب، از مهم‌ترین برنامه‌های تیموشنکو به عنوان نخست وزیر است.


قدرت را تقسیم کردند




آقای یوشچنکو در سخنرانی تلویزیونی خود گفت "امروز فرصت دیگری برای متحد کردن اوکراین در برابر ماست." تصمیم به گزینش ویکتور یانوکوویچ پس از چند ساعت مذاکره وی با رییس جمهوری اتخاذ شد که در خلال آن، آقای یانوکوویچ، که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 از سیاست های طرفداری از روسیه حمایت می کرد، ظاهرا به حفظ سیاست های اصولی مورد نظر آقای یوشچنکو، رقیب غربگرای خود در آن انتخابات، متعهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد